Followers

Tuesday, February 8, 2011

KENAPA??

hari ini aku habis kelas awal..habis pukul 12.30 tgh hari tdi..sangat seronok...kelas aku yang terakhir tadi kelas pendidikan falsafah pendidikan.. kelas tuh adakalanya sangat memboringkan..tetapi hari ini kurang busan sebabnya, pensyarah aku menanyakan apa falsafah CINTA dalam hidup kami..

bila dh ditanyakan soalan sedemikian mulalah nampak senyuman yang terukir pada wajah rakan-rakanku..
gatal...hahaha...kita mmg xleh nafikan sebab semua itu merupakan fitrah manusia.semua orang nak bercinta kan..nak rasa di sayangi, dicintai...aku pun macam itu juga..falsafah CINTA dari kawan aku, cik pika iaitu, aku menyintainya bukan kerana kelebihannya tetapi pada kekurangannya..wah3...aku pun stju juga dgn knytaan itu.hahhaa....apa lagi aku ni, aku berfalsafah pula hari ini..

tajuk entri lain,tapi lain yang aku type...ermmm..ok2..aku teruskan dgn entri aku. aku selalu berfikir mcm mana nak berhadapan dgn kanak2 yang masih zero pemikirannya.maksudnya mereka tidak tahu apa2.dan sifat ingin tahu mereka sangat tinggi.jadi mereka akan bertanyakan apa sahaja yang mereka ingin tahu.betul kn? dahlah aku ne bakal guru prasekolah,mengajar kanak2 yang berusia 6 tahun..budak2 tadika...yang masih fresh otaknyer lagi..mau2 budak2 tuh tanya soklan pelik2 kt aku mampus aku nak jawab..hahaha...

aku bagi beberpa soklan contoh..

"cikgu,cikgu....knpa ek saya ada  bulu mata??"

kalu tnya soklan mcm ne mgkin boleh jwb lagi kn..kita mgkin boleh jawab kpd knak2 tersebut, bulu mata tu boleh melindungi mata kita..terdapat 200 bulu mata..kalu ada habuk yng nk msuk dlm mata wlupun halus sgt2 bulu yg snstif itu seolah mmberitahu kelopak mata supa cepat ttup!!..

xpon soklan mcm ne..

"mama!! knpa muka abah ade bulu lpas tuh bby nampk abah sllu buang bulu tuh??"

haaa..mcm mna kowunk nk jwb kt budak2...
kita mgkin boleh jwb dkt knk2 tersebut, bulu yang ada pada muka abah tuh janggut..orng lelaki bila dewasa,dh besar akan tmbuh janggut dn misai..abah cukur misai dn jnggut tuh sbb nk nmpk kms dn muda..
itu kalau aku yang jwb laa...tpi kalau nk jwpn yng mntp aku kurng arif laa..huhuhu...

soklan yang lain pulak.

"daddy,daddy....knpe ek kita kne gosok gigi..??"

kita leh lah jawab, kalau kita xgosok gigi banyak bakteria2 atau kuman2 yg hidup dlm mulut boyboy, dgn maknn yg boyboy mkn tu melekat dekat celah gigi,boyboy kn sker mkn gula2,kalau boyboy xgosok gigi,nnt gigi boyboy buruk.pas tuh xde spe nk kwn ngn boyboy klu tgk gigi boyboy wrna kuning dn bau busuk kalau berckp...
ok ke jwb mcm ne??heehhehee...

kdg2 ada jgk budk2 tnya soklan mcm ne,

"mom! why kita always tido malam??" (ceh..budak ne bwu bljr speaking..hahaha)

kita mmg kne tido yng lena pada wktu mlm..pd wktu itu otak kita mgasingkan perkara yang berlaku setiap hari dn mnghntr maklumat untuk mnyembuhkn sebarang kesakitan..kalau jawab mcm ne mmg bdk2 tuh blur laa..ayat biasa kita jwb,kita perlukan tido untuk merehatkan badn yang letih,mngembalikan tenaga..

soklan2 kt ats tuh mgkin kita leh jwb dgn rasional nyer..
tetapi macm mna kita nk jwb sekiranya bdk2 bertanya soklan di luar jangkaan??

contohnya..
"npe kita berak??"
"npe dekat bdn kita ade bulu??"
"npe mama dgn abah tdo skli ttpi abg dgn kakak mama xkasi tdo sme2?"
"npe??
npe??
npe??
kenapa???

muahahahaa..
sila jawab....

5 comments:

  1. Pehhh!!! rjin gler kot mia slin sume ni....rsenye satu bku mia dh taip blek ni...bgus2 mia...leh brlatih tok g pbs ni,huhuhu...:-)

    ReplyDelete
  2. kalu oklan cmni ok ag..tp kalu soklln islamic 2 sush kit nk jawab..lau jawab tkot t'pesong plak..bkn kite xtaw.. tp nk fhm kn budk2 kcik 2 yg sush..contohnya kalu diaorng tnye..

    "ckgu2, Rasul 2 ape?"

    mmg la kite thu..tp nk explain 2..

    cousin zty yg umor 6 thun pom pnh tnye abh dia..
    "abah2, islam 2 ape?"...

    haa..camne nk jwb..

    ReplyDelete
  3. haa..
    yg tuh lagi mncbr minda nk mjwb tu haa
    salah bagi info habislaa

    ReplyDelete
  4. thu xpe...
    huhuu..tkot jgk t'slh bg ajrn sesat kat bebudk 2 nnty..

    ReplyDelete